Duiven als handelsproduct

Het laat wel goed zien hoe de handel van duiven is. Deze handel is steeds meer gecommercialiseerd. Duiven kunnen veel waard worden wanneer ze een aantal wedstrijden winnen. Daar komt bij dat je een goede duif nodig hebt om wedstrijden te kunnen winnen. Het fokken is in de duivensport een belangrijk onderdeel van de sport.

En dan hopen dat het jonkie een nog succesvollere sportduif zal worden dan z’n ouders.

De waarde van succesvolle duiven stijgt hiermee. Na een tijdje zijn de duiven op. Dan hebben ze een leeftijd bereikt dat ze geen wedstrijden meer kunnen winnen. Dan daalt hun waarde heel hard. Niemand zal een duif kopen die niets meer zal winnen en in de toekomst nog minder zal winnen. Zo’n duif is leuk om in je hok te hebben, maar voor wedstrijden hoef je hem niet meer in te schrijven.

Heel deze handel heeft de duivensport ook erg duur gemaakt. Om duiven te fokken, heb je goede duiven nodig. Het lenen van een goede duif of kopen van zaad is duur. Om een duif mee te laten doen aan wedstrijden is ook relatief duur. En als er honderden duiven meedoen, is de kans erg klein dat jouw duif in de prijzen zal vallen.